Mūsu cilvēki

Modris Ekšteins

Apvienības "Tēvzemei un Brīvībai"/LNNK Domes loceklis, Grobiņas novada domes deputāts un priekšsēdētāja vietnieks.

Roberta Zīles blogs

Dzintara Rasnača mājaslapa

Romāna Naudiņa mājaslapa

Latvijas Okupācijas muzejs

Roberts Zīle: "Rail Baltic" un Maskavas dzelzceļš ir savstarpēji konkurējoši

07.04.2011 10:35

Informāciju sagatavoja Rolands Pētersons, Eiropas Parlamenta Eiropas Konservatīvo un reformistu grupas preses asistents

Eiropas Parlamenta deputāts un Nacionālās apvienības "Visu Latvijai" - "Tēvzemei un Brīvībai"/LNNK priekšsēdētājs Roberts Zīle uzskata, ka nav pamata satiksmes ministra Ulda Auguļa un Valsts prezidenta Valda prezidenta apgalvojumiem, ka Rīgas - Maskavas virziena dzelzceļa projekta īstenošana ir papildinošs, nevis konkurējošs projekts ar "Rail Baltica".

"Ja mēs raugāmies no ES finansējuma piesaistes un Latvijas politiskās izšķiršanās viedokļa, ir pilnīgi skaidrs, ka projekti ir konkurējoši. Taču, ne tādā ziņā, ka būtu cerības uz Eiropas naudu Rīgas - Maskavas dzelzceļam. Ja augstas Latvijas amatpersonas iepriekš nav spējušas saprast diplomātiskā angļu valodā izteiktu ES pārstāvju viedokli šajā jautājumā, tad būtu ieteicams latviski izlasīt ES transporta lietu komisāra Sīma Kallasa interviju "Latvijas Avīzei. Vēstījums ir nepārprotami skaidrs - Maskavas projektam nav nekādu izredžu tapt par ES atbalstītu projektu, taču tas var izjaukt Latvijas izredzes īstenot "Rail Baltica" projektu", atzīst R. Zīle.

Turklāt, pēc R. Zīles domām, nav arī loģiski attīstīt Rīgas - Maskavas virzienu pirms "Rail Baltica" izbūves. "No ES viedokļa Rīgas - Maskavas savienojumam ir pievienotā vērtība tad, ja pastāv labs dzelzceļa savienojums starp Rīgu un ES centrālo daļu", atzīst VL-TB/LNNK priekšsēdētājs.

Viņš uzsver - Eiropas Komisijas līmenī ir pilnīgi skaidrs, par ko patiesībā šobrīd notiek cīņa. Varam pieminēt kaut vai vienu S. Kallasa citātu", norāda R. Zīle: "Es redzu zināmu cīņu ne tikai Latvijā, bet arī citās Baltijas valstīs. Cilvēki, kuri redz nepieciešamību Baltijas valstis integrēt Eiropas tīklā, atbalsta Ziemeļu un Dienvidu savienojumu. Tajā pašā laikā valstīs, arī Latvijā, valda arī citas spēcīgas ekonomiskās intereses".

R. Zīle arī uzskata, ka nav pamata U. Auguļa teiktajam par potenciālu ES finansējuma trūkumu "Rail Baltica" projektam. "Ir taisnība, ka ES Transeiropas tīklu programmas TEN-T pārrobežas sadaļas papildus finansējums "Rail Baltica" izmaksas var segt tikai par 10-25%. Taču Latvijai ir pieejami ievērojami Kohēzijas fonda līdzekļi, kuru var izmantot projekta izdevumu segšanai līdz pat 85%. Un ir grūti saprast, kāda veida ES finansējumu U. Augulis domā piesaistīt Rīgas - Maskavas projektam - vai doma ir tikai par privātu naudu, kā izriet no Krievijas transporta Igora Levitina sacītā par projekta lielo ekonomisko jēgu?", norāda R. Zīle.

"Var piekrist Valsts prezidentam, ka runas par Rīgas - Maskavas dzelzceļa modernizēšanu ir zināms pagrieziena punkts Krievijas attieksmē. Taču ir jautājums - vai šis pavērsiens kārtējo reizi nav mērķēts ķīļa dzīšanai starp Baltijas valstīm. Turklāt, tie, kuri regulāro seko ārpolitikas norisēm, labi zina, cik stabili un ilgtermiņa bieži vien izrādās Krievijas sadarbības piedāvājumi. Un, vai mēs par to esam gatavi maksāt ar novēršanos no Eiropas, lai ģeopolitiski pagrieztos Krievijas virzienā?", retoriski vaicā R. Zīle.

Sīkāka informācija:

Rolands Pētersons,
tel.: +322 2841545
mob.: 29157405
rolands.petersons@europarl.europa.eu

 

Iet atpakaļ