Roberta Zīles sociāli ekonomiskā programma
Taisnīgākus nodokļus un pārticīgāku dzīvi Latvijā!
Latvija
ir guvusi lielus panākumus pēdējo gadu laikā. Valsts ir kļuvusi par
pilntiesīgu NATO un Eiropas Savienības dalībnieci, iegūstot nebijuši
augstu statusu starptautiskajā politikā, saņemot spēcīgu impulsu
tautsaimniecības attīstībai un gūstot svarīgas attīstības garantijas
veselām ekonomikas nozarēm. Iekšzemes kopprodukts ir pieaudzis par 7-10%
gadā, reālās algas ir palielinājušās par vidēji 5% gadā, par 20-25% ik
gadu ir kāpuši eksporta apjomi, ir ieviestas „māmiņu algas”
Tomēr
šos nenoliedzami pozitīvos sasniegumus aizēno virkne negatīvu tendenču,
kas ne vien mudina raudzīties uz makroekonomiskajiem panākumiem no cita
skatu punkta, bet kurām būs postoša ietekme ilgā laika posmā. Ik dienas
spēka gados esoši ļaudis pamet Latviju darba un labākas dzīves
meklējumos ārvalstīs, bet Latvijā ieplūst cilvēki ar arvien svešādākām
identitātēm. Pēc cerīgā uzbangojuma pērn dzimstības līmenis šogad jau ir
nedaudz noplacis, atjaunojot bažas par latviešu nācijas izdzīvošanu.
Pensiju indeksācija netiek līdzi strauji augošajam iztikas minimuma
sadārdzinājumam, dzenot izmisumā ne vien vecākā gadagājuma ļaudis, bet
arī palīdzēt nespējīgās pagastu pašvaldības. Atšķirības starp Lielrīgu
un pārējo Latviju turpina padziļināties, veidojot nabadzības slazdus
daudziem pilsētniekiem un lauciniekiem. Izvairīšanās no nodokļu
maksāšanas kļūst par sabiedrības akceptētu praksi, tā akcentējot
iedzīvotāju neticību savai valstij un tās nākotnei.
Energonesēju
cenu kāpums pasaules tirgū un darbspējīgo iedzīvotāju emigrācija uz
attīstītākām valstīm ir kļuvuši par aizbildinājumu jau piemirstam cenu
lēcienam ļoti daudzās nozarēs. Taču par augsto inflāciju mazāk būtu
jāuztraucas eiro ieviešanas kontekstā. Daudz lielāks ir inflācijas
ļaunums, kas tiek nodarīts iedzīvotājiem ar zemiem ienākumiem, kuru
patēriņa grozā prāvākais īpatsvars ir izdevumiem par pārtiku un mājokli.
Valdība nav radusi efektīvu aizsardzību pret inflācijas uzbrukumu
makroekonomiskai stabilitātei un iedzīvotāju labklājībai pieaugošas
enerģētiskās atkarības no Krievijas apstākļos. Neefektīvā konkurences
politika ļauj dažiem uzņēmumiem gūt milzīgu peļņu, no kuras tikai
niecīga daļa tiek investēta Latvijā, bet lauvas tiesa – izvesta ārpus
valsts. Savukārt nekustamā īpašuma tirgus bezzobainais regulējums ir
ļāvis ieplūst Latvijā milzīgam neskaidras izcelsmes naudas daudzumam,
kas ir ne vien nesamērīgi uzpūtis zemes un mājokļu cenas, bet arī devis
prāvu ieguldījumu inflācijas pieaugumā. Resursu nepareizā pārdale ar
nodokļu un budžeta starpniecību ir veicinājusi daudzu sociālo problēmu
saasināšanos un paralizējusi vidusšķiras nostiprināšanos.
Vēloties
lauzt iepriekš minētās negatīvās tendences un pārvērst valsts
makroekonomiskos panākumus taustāmos ieguvumos katram iedzīvotājam,
apvienība „Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK ir izstrādājusi apjomīgu un
ekonomiski pamatotu priekšlikumu kopumu, kuru īstenošana iezīmēs
principiāli jaunu posmu kā iedzīvotāju labklājības un sociālās drošības,
tā arī valsts cilvēkkapitāla un konkurētspējīgas vidusšķiras attīstībā.
Ir nepieciešams noslēgt skarbo kapitāla uzkrāšanas posmu valsts pēc
padomju vēsturē un pāršķirt jaunu lappusi Latvijas sociāli ekonomiskajā
virzībā. Tāpēc apvienība „Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK ir
formulējusi jaunu sociāli ekonomisko programmu, kas sakņojas
konservatīvās vērtībās un kuras mērķis ir reformēt pašreizējo nodokļu
sistēmu, darot to taisnīgāku un dodot iespēju ģimenēm būt lielākām,
pārtikušām un dzīvot savā mājoklī Latvijā.
Iedzīvotāju ienākumu palielināšana
Viens
no apvienības „Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK piedāvāto reformu
stūrakmeņiem ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes pakāpeniska
samazināšana no pašreizējiem 25% līdz 15%. Šāds solis vien palielinātu
katra strādājošā ienākumus vidēji par 300-400 latiem gadā. Bet vēl
būtiskāk ir paaugstināt ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamās
summas, tādējādi sniedzot atbalstu, ko visvairāk sajutīs ļaudis ar
maziem ienākumiem.
Apvienība „Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK uzskata,
ka ir nepieciešams ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamo minimumu
piesaistīt vidējai algai un četru gadu laikā panākt, ka šis minimums
būtu ne mazāks kā 35% no vidējās darba algas. Mūsu aprēķini liecina, ka
neapliekamā minimuma palielināšana dos visjūtamāko algas palielinājumu
zemāk atalgotajās profesijās un tas mazinās cilvēku motivāciju pamest
Latviju peļņas nolūkos. Turpinot sekmīgo dialogu ar darba
devējiem, mēs sagaidām, ka arī viņi novērtēs nominālās darba algas
pieaugumu un pakāpeniski atteiksies no priekšstata par Latviju kā zema
atalgojuma valsti. Mēs kategoriski nevēlamies lētā darbaspēka ieplūšanu
no valstīm ārpus Eiropas Savienības, jo līdztekus citiem negatīviem
aspektiem tas mudinātu maksāt zemas algas arī latviešiem Latvijā.
Apvienība
„Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK arī uzskata , ka pēdējos gados ir nepelnīti
grauts valsts pārvaldē strādājošo prestižs. Mūsu ilgstošā politiskā
pieredze ļauj mums atšķirt konkrētu ierēdņu neefektīvu, nelikumīgu vai
pārlieku birokrātisku rīcību no apvainojošiem vispārinājumiem par
uzpūsto valsts pārvaldes aparātu. Mūsuprāt, kvalificētam darbiniekam ir
jāsaņem adekvāts atalgojums kā privātajā, tā publiskajā sfērā, un labāko
speciālistu aizplūšana no publiskā sektora liecina par sliktu darba
devēju.
Mājokļa pieejamības veicināšana
Otrs
ļoti svarīgais reformu pīlārs ir nekustamā īpašuma nodokļu un nodevu
pārskatīšana nolūkā padarīt mājokļus pieejamākus Latvijas iedzīvotājiem,
palielināt pašvaldību ienākumus un iegrožot inflāciju.
Spekulatīvās
darbības Latvijas nekustamo īpašumu tirgū un vēl nebijusi hipotekāro
kredītu pieejamība ir radījusi ļoti strauju nekustamā īpašuma cenu
celšanos, īpaši Rīgas reģionā. Šim procesam netraucēti turpinoties,
daudzi mājokļi paliks neapdzīvoti vai arī tie par nesamērīgi augstām
cenām nonāks vidusšķiras ģimeņu rokās, piespiežot tās atteikties no
citiem svarīgiem tēriņiem (par izglītību, par veselības aprūpi). Turklāt
dominējot spekulatīvajam pieprasījumam, cieš attīstāmo nekustamo
īpašumu kvalitāte, kas fundamentāli nerūp ne attīstītājam, nedz arī
pārpircējam.
Apvienību „Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK neapmierina
situācija, kad straujas ekonomiskās izaugsmes laikā būtiski nepalielinās
to cilvēku īpatsvars, kuri ir spējīgi ņemt hipotekāros kredītus un to
dzēšanai izmantot mazāk par 30% no saviem ikmēneša ienākumiem. Turklāt
pilnīgi nepieņemama ir iespēja privātajiem īpašumu attīstītājiem vai
pārdevējiem legāli nemaksāt nodokļus par savas darbības rezultātā iegūto
peļņu.
Tāpēc apvienība „Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK
piedāvā kardināli mainīt mājokļu politiku ietekmējošu nodokļu sistēmu,
piespiežot spekulatīvos investorus maksāt augstākus nodokļus nekā jauna
ģimene, iegādājoties savu pirmo mājokli.
Šīs izmaiņas
paredz (1) trīs reizes mazāku nekustamā īpašuma nodokļa likmi par zemi,
gan nodokli par dārgām ēkām vai dzīvokļiem, kuru vērtība pārsniegs 100
000 latu, (2) principu, ka nekustamā īpašuma nodoklis (kuram būtu
progresīvas likmes atkarībā no īpašuma kadastrālās vērtības) tiks
samazināts tiem nekustamajiem īpašumiem, kas būs deklarēti kā īpašnieka
pastāvīgais mājoklis, bet paaugstināts tiem īpašumiem, kas ir iegādāti
kā spekulatīvi ieguldījumi, (3) būs radīts citās valstīs aprobēts
mehānisms, kas aizsargās tos iedzīvotājus, kuru mājokļu zemes
kadastrālās vērtības strauji augs. Tāpēc nav jābaidās no nodokļu
pieauguma ģimenes mājai vai dzīvoklim, ja īpašnieks patiešām tur dzīvo.
Cits
pasākums, kas arī ir vērsts uz spekulatīvo darījumu ierobežošanu un
cenu lēciena apslāpēšanu nekustamo īpašumu tirgū, ir saistīts ar
paaugstinātu nodevas ieviešanu spekulatīvajiem darījumiem, kā arī ar
nodevas aprēķināšanas kārtību par īpašuma reģistrāciju zemesgrāmatā.
Apvienība
„Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK uzskata, ka nodeva ir aprēķināma nevis no
īpašuma kadastrālās vērtības, bet gan no tā tirgus vērtības. Mēs
vēlamies, lai Latvijā nekustamā īpašuma tirgu nedeformētu nezināmas
izcelsmes nauda un apšaubāmas darījuma summas, kas fiksētas darījuma
līgumos. Tāpēc nodeva par īpašuma reģistrāciju zemesgrāmatā pilnā apmērā
būtu jāieskaita tās pašvaldības budžetā, kuras teritorijā attiecīgais
īpašums atrodas. Tas vēl vairāk ieinteresētu pašvaldības nodrošināt
efektīvāku kontroli pār darījumu summas uzrādīšanu. Šaubu gadījumos
pašvaldībām būtu iespējams pārsūdzēt nekustamā īpašuma darījuma vērtību
Tieslietu ministrijas izveidotā komisijā un piedzīt trūkstošo nodevas
summu. Turklāt nodevas likme būtu progresīva – jo augstāka darījumā
iesaistītā nekustamā īpašuma tirgus vērtība, jo augstāka nodevas likme.
Savukārt šī nodeva būtu simboliska, pērkot ģimenes/personas pirmo
mājokli.
Šie pasākumi mazinās spekulatīvo darījumu īpatsvaru
nekustamo īpašumu tirgū (kas veido aptuveni pusi no visiem darījumiem),
ierobežos ārvalstu vai neskaidras izcelsmes līdzekļu ieplūšanu Latvijas
īpašumu tirgū, bremzēs īpašumu cenu pieaugumu un galu galā pavērs
ievērojami plašākas iespējas Latvijas iedzīvotājiem (īpaši – gados
jaunākiem) iegādāties pašiem savu mājokli.
Ģimenes labklājības celšana
Trešais
reformu vektors ir vērsts uz ģimenes labklājības nostiprināšanu un
invalīdu sociālo integrāciju. Kaut gan valstī ir ieviestas t.s. māmiņu
algas, tās sniedz materiālu atbalstu jaunajām ģimenēm ļoti ierobežotu
laika posmu. Apvienība „Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK uzskata šādu pieeju
par netālredzīgu un piedāvā ievērojamu iedzīvotāju ienākuma nodokļa
atlaidi - 2 % par katru apgādājamo, t.sk. par bērniem. Turklāt,
stabilizējoties pašvaldību ienākumu bāzei, mēs paredzam četru gadu laikā
ieviest iedzīvotāju ienākuma nodokļa atlaides vecākiem divu
procentpunktu apmērā par katru nepilngadīgu bērnu. Tas nozīmē, ka ģimene saņems ilglaicīgu un prognozējamu atbalstu ilgu gadu garumā.
Mēs
saprotam, ka ienākumi nav vienīgais stimuls, lai ģimenes kļūtu
kuplākas. Tām jājūt, ka mājokļa apstākļi ir uzlabojami, ka izglītība
bērniem būs kvalitatīva un garantēta un ka Latvijas sabiedrības acīs
ģimene ar trīs un vairāk bērniem būs lepnuma un prestiža, nevis rūpju un
trūkuma simbols.
Pētījumi liecina, ka mācību uzsākšana
vispārizglītojošajā skolā ir saistīti ar prāviem izdevumiem, ko ģimenēm
nav viegli atļauties. Valsts savukārt nekādu būtisku palīdzību nesniedz.
Tāpēc apvienība „Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK piedāvā izveidot valsts
fondēto finansējumu mācību uzsākšanai skolā un augstskolā. Tas nozīmē,
ka, regulāri veicot simboliskas iemaksas individuālā kontā, vecāki ne
vien veidos savu uzkrājumu, bet arī saņems valsts papildfinansējumu, kas
abi tiks izmaksāti, bērnam uzsākot skolas vai augstskolas gaitas.
Apvienība
„Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK uzskata, ka pašreizējā attaisnojamo
izdevumu summa par izglītību un veselības aprūpi (150 lati gadā)
neatbilst daudzu ģimeņu faktiskajiem tēriņiem šiem nolūkiem. Tāpēc
attaisnojamo izdevumu apjoms ir pakāpeniski jāpalielina tā, lai vidējā
studiju maksa Latvijas augstskolās netiktu aplikta ar nodokli.
Lai
uzlabotu vecākā gadagājuma ļaužu dzīves līmeni, līdz vismaz 200 latiem
ir palielināms ar nodokli neapliekamais pensijas apjoms un ir jāveic
piemaksas tām personām, kuras pensionējās pirms 1996.gada. Noteikti ir
saglabājama iespēja priekšlaicīgi pensionēties politiski represētajiem
un kaitīga darba veicējiem.
Apvienība „Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK
uzsver sabiedrības atbildību par invalīdu dzīves kvalitāti. Tāpēc
partija aicina ieviest ikgadēju invaliditātes pensijas indeksāciju. Lai
veicinātu invalīdu sociālo reintegrāciju, ir nepieciešams nodrošināt
pilnvērtīgas viņu pārvietošanās iespējas. Šai nolūkā ir ieviešama valsts
atbalsta shēma transporta uzņēmumiem, kas aprīko savus transporta
līdzekļus ar ierīcēm invalīdu pārvadāšanai un precīzi definē šo
transporta līdzekļu kustības sarakstus. Tāpat ir nosakāmas nodokļu
atlaides un citi atbalsta veidi tiem uzņēmumiem, kas uz pilnu slodzi
nodarbina invalīdus.
Finansēšanas avoti
Kaut
gan iepriekš minētie pasākumi prasīs vērā ņemamus līdzekļus no valsts
un pašvaldību budžetiem, apvienība „Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK piedāvā
skaidrus finansēšanas avotus uz iedzīvotāju labklājību vērsto programmu
īstenošanai.
Ir ieviešama iedzīvotāju ienākumu ikgadējā
deklarācija tiem, kuru gada ienākumi pārsniedz 20 000 latu vai uz kuru
vārda tiek reģistrēti vērtīgi darījumi, prāvi kustamie vai nekustamie
īpašumi. Mēs atbalstām vispārēju iedzīvotāju ienākumu deklarēšanu, taču
tās tūlītēju ieviešanu uzskatām par labāko paņēmienu šīs sistēmas
diskreditēšanai. Tāpēc vispārējās ienākumu deklarēšanas ieviešanai
jānotiek pakāpeniski, Valsts ieņēmumu dienestam veicot visu iesniegto
deklarāciju reālas pārbaudes vismaz reizi trijos gados un iekasējot
papildus ienākumus vispirms no sabiedrības turīgākās daļas.
Pēc
ikgadējo ienākuma deklarāciju ieviešanas ir nosakāms kapitāla nodoklis
par neto ienākumiem no darījumiem ar akcijām, vērtspapīriem un
nekustamajiem īpašumiem, izņemot depozīta ieguldījumus un sava pastāvīgā
mājokļa pārdošanu, ja tajā nodzīvoti vismaz 5 gadi. Šādā veidā būs
iespējams mazināt negodīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu, kā arī
piespiest sabiedrības visturīgāko daļu nomaksāt nodokļus par savai
grupai tipiskiem darījumiem un peļņas gūšanas veidiem.
Ar
paaugstinātu nekustamā īpašuma nodokli tiks aplikti vērtīgi īpašumi vai
arī īpašumi, kas nav deklarēti kā pastāvīgie mājokļi. Tādā veidā būs
saņemt papildus ienākumus no spekulatīvos darījumos izmantotiem
īpašumiem vai īpašumiem, kas atrodas ārpus Latvijas dzīvojošu citu
valstu pilsoņu vai juridisku personu rokās.
Šie jaunievedumi
pieliktu punktu pašreizējai praksei, kad vieni ekonomiski aktīvie
iedzīvotāji maksā visai augstus nodokļus, bet citi – turīgākie – maksā
zemus vai nemaksā vispār.
Mēs apzināmies, ka daļa no nodokļu
izmaiņām var samazināt pašvaldību budžeta ieņēmumus. Tāpēc reformas
jāievieš, rūpīgi sekojot līdzi pašvaldību ieņēmumiem un piešķirot
kompensācijas no valsts budžeta tām pašvaldībām, kurām sākotnēji varētu
veidoties ieņēmumu samazinājums. Investīcijas pašvaldībām nav dalāmas
pēc to vadītāju partijas piederības, bet gan pēc konkrētā projekta
radītā nodarbinātības, sociālās vai kultūras labuma.
Apvienība
„Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK ir pārliecināta, ka, veidojot taisnīgu un
efektīvu nodokļu sistēmu, ir iespējams ne vien iegūt papildus līdzekļus
valsts budžetā, bet arī slāpēt virkni negatīvu makroekonomisko procesu,
t.sk. augsto inflāciju un nekustamo īpašuma tirgus pārkāršanu. Šie
līdzekļi būtu novirzāmi šobrīd svarīgākajos cilvēku labklājību
nodrošinošos sektoros, pievēršot īpašu uzmanību ļaužu ienākumiem un
stabilai ģimenes labklājībai ne tikai šodien, bet arī daudzu gadu
perspektīvā.
Roberts Zīle